martes, 27 de mayo de 2008

QUI FRACASSA QUAN HI HA FRACÀS ESCOLAR?

El sistema actual educatiu no ha està funcionant, encara que crec que s’hauria de reflexionar a nivell global sobre el que està passant en l'actualitat, sobretot ara que es torna a reforma la llei d’educació.

Molts educadors/mestres creuen realment que la culpa d’aquest fracàs no és d'ells i es justifiquen dient que és la seva feina i la metodologia que el sistema els obliga a emprar (exàmens, proves, ítems d’avaluació, etc.), encara que això en els nivells educatius superiors no passa en tanta mesura, ja que hi ha matèries en les quals es valora més tant el treball en equip com l'individual, la crítica constructiva dels conceptes, etc.

Com educadors socials, i part de l'educació tant no formal com informal, crec que més important que els resultats en si és l'avaluació de com un educant arriba fins al punt que volem. No importa la nota de manera individual si aquesta persona ha complert els objectius que se li havien marcat i el procés pel qual ha estat capaç d’arribar-hi. Cal tenir en compte que no tothom té la mateixa capacitat per a l'estudi, i el que és pitjor, molts nens, joves i adults estan aprenent per mecanització sense ésser capaços d’explicar i argumentar allò que, en teoria, haurien d’haver assolit i que se’ls ha donat per assolit.

Per a explicar el fracàs escolar al llarg de la seva història, es poden definir quatre visions diferents que han anat evolucionant al llarg dels anys:

  • Al principi de la creació de les escoles es feia referència que el fracàs escolar estava directament relacionat amb la capacitat intel·lectual del menor, a més de dependre també que classe social pertanyia.
  • A partir dels anys 80 va passar a creure's que els culpables del fracàs eren els propis pares, per la falta de motivació cap als seus fills.
  • Una altra postura és l'entorn del nen. En aquest aspecte realment és molt important l'ambient en el qual el nen es mou i es relaciona, moltes vegades encara que de manera inconscient, condiciona molt a la persona. Tot el context en el qual el nen es desenvolupa, ja sigui la família, el barri, tot l’entorn que l’influencia.
  • Finalment es relaciona el rendiment escolar amb la història i les circumstàncies socials que han envoltat a la pròpia escola, metodologia emprada com a eina transmissora de coneixements, línia pedagògica, ideari, etc.

Aquest factors no es poden estudiar de manera individual, tot té relació en el fet del fracàs escolar, hi poden haver múltiples factors. El que s’hauria d’estudiar més a fons i posar-hi remei és en l’alt percentatge actual, no serveixen les estadístiques i els números si no es realitza un canvi visible en el camp de la pedagogia actual a tots els nivells.

http://www.fracasoescolar.com/conclusions2004/gimeno.pdf

No hay comentarios: