jueves, 29 de mayo de 2008

L’absentisme:
Algunes consideracions….
L’escola, ha estat arrel de la transformació de la família i de la societat, l’element clau en el procés d’aprenentatge i socialització dels nens i adolescents, D’aquí l’importancia de l’absentisme escolar com un dels problemes socio-educatius més important en l’actualitat.
L’obligatorietat de l’assistència a l’escola, s’ha d’entendre com un dret no com una normativa, és un dret de la societat, però un deure per als pares i els poder públics que tenen l’obligació d’atendre i fer complir l’educació dels seus fills.
El paper de l’escola en aquest aspecte es pot explícit, però si es cert que en molts casos hi ha manca d’implicació i sensibilització, el que si es clar és el procediment a seguir, en primer lloc la comunicació als pares de les absències no justificades dels seus fills, si no es cerca una solució el propi centre ho comunica a serveis socials, els quals passen a intervenir amb el menor i la seva família.
Respecte a l’absentisme m’agradaria destacar les causes que el provoquen, ja que, és molt obvi que aquest comportament es dona per alguns motius.
Vinculades amb l’alumne:
- Manca d’expectatives personals.
- Manca d’autoestima.
- Dèficits evolutius i cognitius.
- Escala de valor diferents als que transmet l’escola.
- Conflictes amb el centre.
- Manca d’interès i motivació per a la formació acadèmica.
- Situacions de rivalitat i conflictes entre els alumnes
- Demanda del món laboral
Vinculades amb el centre educatiu:
- Normes de funcionament poc acceptades per l’alumnat.
- Escola no integrada en el teixit social del barri.
- Dificultats per dur a terme els acolliments individualitzats de l’alumne.
- Projecte pedagògic poc ajustat a les necessitats del barri.
- Dificultats de comunicació amb les famílies.
- Transmissió de valors i expectatives socials no compartides amb l’alumnat i les seves famílies.
Vinculades amb la família:
- Escassa pressió per a la presencia dels fills a l’escola
- Força d’absentisme per alguna practica funcional domestica.
- Desinterès i escassa valoració de l’escola.
- Temor a la inseguretat física, sobretot les noies.
- Temor a possibles contactes entre nois i noies (aparellament no desitjat).
- Situacions familiars de risc social.
Vinculades amb l’entorn:
- Influencia de normes i valors de grups afins.
- Entorn social i de serveis molt deficitari.
- Existència de grups i activitats pròpies de situacions de greu marginalitat.
- Valors culturals de la família diferents als predominats.
Aquests factors molts cops són els que determinen l’absentisme dels nois, per evitar-ho cal una major implicació de l’escola i una conscienciació a les famílies per part dels agents socials, també una major incorporació de figures noves que ajudin en aquesta tasca, com poden ser els promotors socials, els quals ja estan presents en moltes zones de Barcelona i fan un bon treball amb l’absentisme de tots els nois/es d’ètnia gitana.

No hay comentarios: