jueves, 29 de mayo de 2008

LA PARTICPACIÓ DELS ADOLESCENTS EN EL SEU PROCÉS EDUCATIU

Dir que l'adolescent és un subjecte anàrquic, conflictiu, inexpert, sense gens que oferir i tot per guanyar, ha estat el pensament característic en les societats modernes. Les institucions educatives no han estat alienes a aquest pensament i per això han fet grans esforços per a canalitzar correctament la personalitat de l'adolescent- problema.
El veritable problema actitudinal no flueïx dins dels joves com un virus que corromp ànimes, sinó més aviat, sembla que gira al seu al voltant disfressat d'un discurs moralista que té poc pes a causa del comportament immoral de qui ho prediquen; la pedagogia de l'exemple no és el seu fort.
Definitivament els col·legis no han pogut generar ambients grats per a la formació que pretenen orientar.
En la relació "adolescent - escola" trobem un conflicte que serà difícil de superar si les institucions educatives no executen grans canvis en actituds freqüents com:
- Les relacions verticals entre mestre i alumne.
- La pedagogia transmisionista.
- El vet a determinades vestimentes i gustos musicals
- La patologizació i “condonització” de la sexualitat, ometent altres temes importants.

Aquestes són les conductes típiques d'una escola que no s'ha preocupat per entendre multidimensionalment el desenvolupament de l'adolescència, oferint-li uns coneixements que no li seran útils en la seva realitat immediata. “Tot per l'alumne però sense l'alumne”.
D'aquesta manera, veiem com l'estudiant és una espècie de client de l'escola al que se li oferixen gran quantitat de serveis i productes que no ha sol·licitat. On està l'educació sexual, l'estímul de la creativitat, l'autoconeixement, la autogestió, la llibertat de pensament? Els prestatges es troben buits. Són molt pocs els individus que cursen l'adolescència amb el suport tant de la família com de l'escola on ambdós tinguin el mateix concepte de què és l'adolescència i comparteixin la mateixa informació sobre quins són els objectius d'aquesta etapa, per tal que aquests tinguin una educació coherent per part de tots els agents socialitzadors, i puguin participar activament en el seu propi procés de desenvolupament com a persones, fent-los partícips.

No hay comentarios: